Hopp til innholdet

OM OSS

If it ain’t New Noise, it’s just noise

New Noise ga i 1979 ga ut den første norske punk-singelen verdt sitt spytt, Front Page´ «Kick them/ Monster». Vil du ha et mint eksemplar til samlingen din må du antakelig lete lenge, og forvente å betale gode kroner.

I de intense årene som fulgte kom det ytterligere seks singler, fem album og en EP
på New Noise. Mesteparten av musikken hadde tilknytning til rockbyen Halden, eller var koblet til byen via vennskap og sterke felles interesser.
New Noise´ kommersielt mest fremgangsrike utgivelse var singelen med
Fredrikstad-pianisten Lars Kilevold, «Livet er for kjipt». En slapp reggae der The Young
Lords var backingband, spilt inn i Claes Neebs lille studio i Tistedalen.
«Livet er for kjipt» ble liggende i månedsvis på VG-lista og selve tittelen entret det norske språket som en frase som stadig ytres av folk som ser håpløsheten og latterligheten i tilværelsen.

New Noise planla full overtakelse av VG-lista med oppfølgeren, Geir «Obal»
Johansens «Arbeidsdag». En tvilsom norsk tolkning av Bruce Springsteens «Factory».
Sangen toppet også den breiale samleplata «The Big Voice of New Noise».
Helt til Bruce Springsteen fikk nyss om hva som var på gang.
Omtrent presist samtidig med at Bruce fant veien til Norge for første gang, våren 1981,
kom meldingen om at «Arbeidsdag» ikke ble godkjent. (Vi hadde fått motsatt beskjed fra Bruce´ forlag tidligere). Dermed måtte «The Big Voice of New Noise» mastres på nytt, det ryktes at Ronny P har en test-pressing med «Arbeidsdag» på plass?.
Et stort svart kryss ble ett over sporet og bildet av Obal på coveret, en klar demonstrasjon av hvor forbanna vi var. Singlene skulle destrueres, en oppgave som Obal fikk ansvaret for. Hahaha!

En av de utallige anekdotene som finnes om «Arbeidsdag», er at Obal skal ha
fortalt en ivrig New Noise-samler at om han satt på et usignert eksemplar av plata, så var den en sjeldenhet som var mye mer verdt enn de med Obals autograf!
New Noise ga også ut plater med Pedal O´Dahli, The Flimmer Twins, Saturday
Cowboys, The Cut, Tåm Box og Berg Brothers Band før stillheten senket seg. I førti år.
I mellomtiden har platebransjen tatt trøkken for den digitale utviklingen, landet på
det impotente strømmeformatet og vært gjenstand for en vaskeekte vinyl vekkelse-revival.
Det var således skjebnebestemt at New Noise skulle gjennoppstå, støvete og
knitrende, fra rockens skyttergraver.

I juni 2019 skjedde underet, med utgivelsen av NNS8, Kalle Storm Andersens
(Flimmer Twin, Saturday Cowboy og Ghostrider) «Black´n white town/ First day after
dead». På skinnende blå vinyl. (Vil du ha et mint eksemplar til samlingen din må du
antakelig lete lenge og forvente å betale gode kroner).
Derfra har det gått som ei klokke, fargerike singler med Iain Matthews & The
Salmon Smokers, Obal (endelig), Onkel Tuka, Lise Backstrøm, og når dette skrives, NNS13 med Halden garasje-rockbandet Mandalai Lamas.
Men, som dere som leser dette forstår, det stopper ikke med 7 tommer, selvfølgelig
har New Noise ambisjoner om å vokse til 12 tommer.
Det har allerede skjedd med etableringen av selskapet New Noise Album.
Som, viss alt klaffer, kommer til å rulle fremover i alle retninger i den usikre tiden vi har
foran oss.
For å lykkes med å realisere alle planene vi har, trenger vi hjelp fra alle dere som
enten er, eller kan tenke dere å bli, Venner av New Noise (VANN).
Potensielle utgivelser, nitidig kuratert vinyl i begrenset opplag, står allerede i kø.

Inntil mer informasjon kommer deres vei via denne nettsiden, legg merke til vårt
splitter nye slagord (Snart på en t-skjorte nær deg!); If it ain´t New Noise, it´s just noise.
Hjelp oss å spre det gode ordet om våre utgivelser, og andre påfunn, til alle som
kan tenkes av å ha glede av det.

Tom & Freddy

Foto : Ellen Midtfjeld kandusi.no